Monday, June 18, 2012

Kursus Kenaikan Pangkat Sarjan Kadet Pertahanan Awan 2012

Tarikh : 14-16 Jun 2012
Tempat : Pusat Latihan Kadet Pertahanan Awam Titi Hayun, Yan , Kedah .
Jumlah Platun : 86 orang #kalau tak silap . 

Hari Pertama

Alhamdulillah .. selamat sampai .



#Platun 3 seramai 22 orang baru lepas check-in hotel .. hihi

Platun 3 which is group aku ni kira bernasib baik sebab dapat menginap kat dalam rumah kampung compared platun-platun lain yang kena tidur dalam khemah . Tapi bila waktu malam time nak bubum , hmm azab nye sama ja . Tak kira la tidur kat rumah kampung ka khemah ka , nyamuk tetap menghantui diri kau . Erghhh benci gila ! first nite kat kem tu aku tak boleh tidur LANGSUNG .


Hari Kedua

# Gunung Jerai viewed from infront of rumah kampung in early Subuh .

Sekarang dah masuk hari kedua ! Pagi-pagi kena kawad , pekena nasi goreng as our breakfast . Then , buat preparation masuk hutan . Malam kedua ni plak , kitorang kena bermalam dalam hutan . Heww -___-

#hidayah dan zarida . Teruja tak hengaaat .. huhuhu


#zarida . Jelas terpancar kemachoan nyee bila first time dapat pakai baju celoreng .

Ok , time dalam hutan kami kena buat Task : Mencari dan Menyelamat . Task ni lebih kurang macam tolong mangsa yang injured la. Semua bantuan ni mengikut standard dalam hutan . So boleh faham tak ? tak ada alatan canggih2 . Semua serba-serbi kekurangan  . Stretcher pon guna kayu buluh ja . Aku nak hangpa bayang kan kami kena angkat mangsa guna stretcher then kena redah sungai plak . perghh agak mencabar tau . Sakit abis badan ni ha .. Ohh ye mangsa tu bukan mangsa betul la . hihi setiap platun wakil dua orang mangsa, Fathina and Adila . Untung dua2 ni ringan je .. kalau tak mampusss laa ..

p/s : sorry tak ada gambar ttime buat task ni . Tuan yang conduct ni straight sangat . So , he need full concentration .



# aku , zarida , Adila dan Hidayah . muka comot tu ekceli kena lumur dengan kopii + minyak .
Eeeyerrkkk :P



sapa yang sakai sangta nehh ?? hahaha



# mandi di Sungai Dara Mandi

Lepas penat dok buat task yang macam 'hell' pakat ramai-ramai mandi plak la . Ekceli , aku boleh di kata kan tiap kali mandi mesti terjun sungai . Aku tak mau mandi kat toilet sebab sesak dengan bau yang sangaaat busooook . Eh , macam sereeem je dengan nama sungai tu kan ? mengikut rumors yang boleh dipercayai memang sungai ni ada *tuuut* so , kmai kena behave la ..




# ikhtiar hidup .

Ok , lepas mandi kami diarahkan untuk masak untuk makan tengah hari and makan malam . Guna bahan yang diberi :-

1) ikan gelama masin
2) Telur 2 biji
3) garam , gula secukup rasa
4) minyak * yang sangat ciput
5) Seulas bawang besar
6) 2 tangkai cili merah
7) 2 biji kentang
8) 3 tangkai sawi
9) timun


Untung dalam group aku ni ada orang yang pandai masak , Zarida . Aku plak bahagian buat api . huhuhu . Orang kata bila dah lapar , makan kayu pon rasa macam lamb chop . Dengan berkat air tangan zarida ni alhmdulillah lauk sume sedap sangat .. hahaha
Lauk-lauk nye telur goreng hancur . sup sayur . ikan masin .




# seksyen 10 . ni la group saye  5 orang semua nya termasuk Zarida yang volunteer jadi fotogrape neh

Ok from the picture above , semua get ready nak bermalam dalam hutan . Ni kira our first experience la . Seraaam , takut semua ada . Dalam hutan babe , bukan dalam hotel...




# aku yang enjoy main unggun api .

Oleh sebab aku tak boleh langsung nak lelap mata , aku amek tindakan yang sangat rasional iaitu main unggun api sambil texting with encik bf . Eh dalam pun hutan ada line ek ? haa , ada line penuh plak tu . Awal teman sampai pukul 2.00 pagi tuptup dia sendiri tertidur haha . Hey , aku ingat kan memang mati-matian kena bermalam dalam hutan ni tuptup ada panggilan kecemasan di mana kami kena balik kem semula sebab ramai merungut tak tahan dengan nyamuk utan yang sebesaq-besaq alam . hewww , even tak dapat tunggu dalam hutan sampai pagi at least aku dapat pengalaman yang sangat horror which is redah hutan pukul 1 pagi sebab nak terkencing . Thanx to hidayah and Qilah yang sanggup kental kan hati semata-mata nak teman aku . So far , Alhamdulilah . Tak ada apa-apa pun .

Hari Ketiga

# a rumah kampung to remember

oke it's a final day !!! Bangun pagi then senamrobik . Hey you know what aku and tikah yang volunteer jadi instructor senamrobik . Agak lucu arr . Haha then poco-poco . Breakfast bihun goreng . Sebelum balik , kami kena buat ujian teori . Alhamdulillah majoriti lulus . Awat nya tak ramai , masing2 pkat meniru . HUhuhu Then , ada sesi fotografi . Pukul 4.00 ptg check0out .